Recenzie a filmului “În Țara Sfinților și Păcătoșilor (2023)”

La citirea descrierii oficiale, cineva ar putea să aibă impresia greșită că ne aflăm în fața unei povești tipice, grandioase, despre un protagonist pensionat imbatabil care va petrece următoarea oră și jumătate luptându-se cu răufăcătorii și protejând rezidenții neajutorați ai zonei rurale britanice… În schimb, ceea ce se desfășoară în fața noastră este un film emoționalmente complex, de o seriozitate profundă, cu o intrigă destul de simplă, dar plasată în peisajele epice de-a lungul coastei atlantice a Irlandei.

Evenimentele filmului încep într-unul dintre orașele din Irlanda de Nord în 1974 și continuă în pitorescul sat Glencolmkill din comitatul Donegal, în Republica Irlanda de azi. Remarcabil este faptul că filmul a fost filmat în aceste locuri și în Dublin, o raritate în era tehnologiilor CGI (Imagine Generată de Calculator). Premiera a avut loc la cea de-a 80-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Veneția în 2023. Pentru a înțelege mai bine intrigă și pentru a înțelege contextul, merită să ne familiarizăm cu istoria Irlandei de Nord în linii mari, pentru a cunoaște motivele conflictului și activitățile Armatei Republicane Irlandeze (IRA).

In the Land of Saints and Sinners
In the Land of Saints and Sinners

De la primele cadre ale filmului, se simte o atmosferă specială, care ne imersează în atmosfera anilor 1970. Clădiri de cărămidă roșie, catedrale gotice, garduri de piatră cu zidărie “uscată”, case cu acoperișuri de paie, interioare sumbre și lacone, elemente ale vieții comunității locale – toate însoțite de o coloană sonoră potrivită. Mașinile merită o atenție specială: de la modele rare britanice precum Wolseley Hornet Mk3 și Triumph 2000 până la francezul Citroën DS23 Pallas și chiar americanul Ford Capri 3000. Acestea nu completează doar imaginea generală cu estetica lor, ci și modelul și culoarea lor poartă semnificație pentru intrigă. În același timp, tehnologiile moderne de filmare permit surprinderea peisajelor locale dintr-o perspectivă unică: de la imaginea idilică a dealurilor verzi cu o rețea de drumuri până la coasta stâncoasă a Atlanticului cu plaje singuratice.

Se poate râde de varietatea rolurilor și genurilor pe care le-a abordat Liam Neeson de-a lungul carierei sale bogate, dar nu i se poate nega un lucru – maestria sa în actorie, capacitatea de a se transforma în personajul său, reprezentând nu doar aspectul fizic, ci și transmiterea stării emoționale. Finbarr Murphy este în proces de reevaluare a biografiei sale, reflectând și adesea punând la îndoială deciziile luate anterior, încercând să se îndrepte într-o altă direcție. Naivitatea sa sentimentală, cum ar fi atunci când cumpără semințe în magazin sau încearcă să-și facă expresia facială mai prietenoasă în oglindă, nu lasă pe nimeni indiferent. Pe de o parte, este sever și organizat la locul de muncă, pe de altă parte, are o aparență ușor neîngrijită, reflectând lumea sa interioară a incertitudinilor și ambiguităților. Finbarr Murphy poate fi rece și nemilos “în slujbă”, dar tratează copiii și animalele cu compasiune și empatie. Este, de asemenea, interesant să-l auzi pe Liam Neeson cum încearcă să pronunțe cu grijă numele “Dostoevsky”, deoarece personajul său se bucură de lectura cărților, iar romanul “Crimă și Pedeapsă” își găsește locul în una dintre subintrigile filmului.

Printre personajele secundare, “colegul de la atelier” al personajului principal, Kevin Lynch, interpretat cu entuziasm de Jack Gleeson, iese în evidență. Cu o privire morbidă, comportament ocazional neurotic, atitudine jucăușă și lejeră față de profesia de asasin, Lynch, un om cu un destin complicat, ascultă muzică de calitate pe vinil și visează să devină liber pentru a începe o viață nouă undeva în însorita Californie. La fel de carismatică este Doireann McCann, interpretată de Kerry Condon, care conduce un grup de reprezentanți IRA, combinând calități de lider aspre cu un sistem unic de principii morale.

În ciuda tuturor atributelor tipice unui thriller polițist adevărat, filmul prezintă chiar și o poveste romantică, amintindu-ne că nu este niciodată prea târziu să începem ceva nou dacă există părți interesate.

Una dintre scenele finale dintr-un pub, realizată într-un stil care aduce aminte de western-urile americane clasice, lasă o impresie bună, cu toate că utilizarea activă a produselor companiei italiene “Beretta” îl readuce pe privitor în Europa anilor 1970. Contrar așteptărilor subconștiente, punctul culminant al intrigii ar trebui considerat nu schimbul de focuri prelungit din pub, ci o scurtă și semnificativă conversație în catedrala gotică.

Este interesant de menționat că unele scene din film au loc în timpul unui meci de fotbal, dar nu unul obișnuit. Fotbalul gaelic este prezentat – un sport popular în Irlanda, unde se permite jocul cu mâinile în anumite zone ale terenului.

Concluzie

“În Țara Sfinților și Păcătoșilor” este un film cu multe sensuri, întrebări serioase și răspunsuri complicate, recomandat pentru o vizionare atentă cu imersiune în atmosfera la care creatorii au acordat multă atenție și efort. Filmul are propriul său slogan oficial, dar esența moralității filmului poate fi cuprinsă în cuvintele pe care Finbarr Murphy le spune unei fetițe numite Mya: “A avea grijă de cineva este bine, chiar dacă doare, dar te face uman.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *