Recension av serien “Echo”

På tisdagen den 9 januari släpptes ovanligt nog alla fem avsnitt av den tionde serien i Marvel Cinematic Universe, “Echo”, på Disney+ tjänsten. Detta är en spinoff av “Hawkeye” – en soloföreställning om en av Avengers, Clint Barton, som släpptes 2021. Det var då tittarna först fick träffa Maya Lopez – karaktären spelad av Alaqua Cox, som försökte hämnas sin fars död. I den följande recensionen kommer vi att berätta om hur projektet skiljer sig från andra Marvel-serier och varför det ändå inte räddar situationen.

“Echo”
Genre: Kriminaldrama, Superhjälte
Regissörer: Sydney Freeland, Catriona McKenzie
Skådespelare: Alaqua Cox, Vincent D’Onofrio, Chesney Spencer, Tantoo Cardinal, Graham Greene, Zahn McClarnon
Premiär: Disney+
År: 2024
IMDb-webbplats: [6,3]

Echo
Echo

Fem månader efter händelserna i “Hawkeye”, närmare bestämt skottet i huvudet på Wilson Fisk, återvänder Maya Lopez till sin hemstad Tamaga i delstaten Oklahoma. Men tjejen planerar inte någon triumferande återförening med familjen utan att ta över Kingpin’s imperium och sätta det under sin kontroll. Dessa ambitiösa planer förverkligades dock inte, eftersom skurken, precis som den välkända mustaschprydda basgitarren, inte gav upp ens efter att ha blivit skjuten.

“Echo” blev den första Marvel-serien som släpptes under den nyss skapade varumärket Marvel Spotlight. Enligt en av ledarna för TV-avdelningen på Marvel Studios, Brad Winderbaum, är denna plattform avsedd för att skapa projekt som främst fokuserar på karaktärer och deras historier. “Liksom fans av serietidningar inte behöver läsa ‘Avengers’ eller ‘Fantastic Four’ för att njuta av ‘Ghost Rider’ i Spotlight-serietidningen, behöver vår publik inte nödvändigtvis titta på andra Marvel-serier för att förstå vad som händer i Mayas historia,” betonade Winderbaum.

Nou, den här ansatsen verkar ädel eftersom potentiellt mer seriösa och vuxna projekt med en åldersmärkning, som inte direkt är kopplade till de stora striderna i den färgglada filmvärlden, kan mångfaldiga landskapet. Dessutom kan en passande allvarlighetsgrad närma dessa projekt till de bästa exemplen på innehåll från Marvel Television för Netflix, som “Jessica Jones” (2015-2018) eller “The Punisher” (2017-2019). Men i fallet med “Echo” ser det för närvarande ut som en ouppfylld önskan, eftersom ansträngningarna inte har visat sig vara framgångsrika.

Serien börjar livligt: efter en kort bakgrundshistoria om huvudkaraktärens tragiska barndom, överförs händelserna till tiden när Maya Lopez, Kingpins adoptivdotter, började arbeta för honom. Detta hände eftersom Fisk är en ond geni och samtidigt en utmärkt motivator. Skaparna gick omedelbart in starkt och visade oss skurken i hans lite osmakliga deformitet, de erbjöd en cool kampscen och lade till en trevlig cameo, även om det knappast kommer vara en hemlighet vilken känd karaktär som utmärkte sig här.

En vuxen åldersgräns och en viss allvarlighet verkar lämpliga. Äntligen droppar folk blod efter allvarliga skador, och mängden skämt har minskat till absolut minimum.

Tyvärr försämras tittupplevelsen snabbt efter det inledande avsnittet. Detta händer eftersom huvudkaraktären inte väcker några känslor, och berättelsen går sakta över i absurditet, vilket är svårt att svälja.

När den omätliga Vincent D’Onofrio’s karaktär fullt ut blir involverad i spelet förbättras situationen något, men inte tillräckligt. Historien om förhållandet mellan den New York-baserade brottsbossen och hans adoptivbrorsdotter, nästan dotter, ser ut som om den är dragen ur ärmen, och förhållandet mellan Echo och hennes biologiska släktingar är bäst att inte nämnas överhuvudtaget.

Senare finns det inget spår kvar av det initiala entusiasmen, eftersom stridsscenerna minskar och historien om kriminalundersökningar plötsligt förvandlas till en inte särskilt engagerande berättelse om familjens vikt och kopplingen mellan generationer. Att överge lätt superhjälteunderhållning, som redan har tråkat ut alla, är bra, men tyvärr fungerar inte det alternativa tillvägagångssättet för serietidningar som presenteras här än så länge.

Det finns inga klagomål på huvudrollsinnehavaren, Alaqua Cox, en döv amerikansk kvinna med en benprotes sedan födseln. Trots sin blygsamma skådespelarerfarenhet känner sig tjejen mycket självsäker både i scener med andra skådespelare och i actionavsnitten. Vincent D’Onofrio spelar igen en intressant karaktär inuti odjuret, vilket inte hindrar honom från att bli höjdpunkten i showen. Det finns inte mycket att säga om de andra, eftersom deras inblandning är extremt sekundär.

Den tvivelaktiga kulmen och det övergripande genomsnittliga resultatet av programmet ger inget skäl till glädje. Även om Brad Winderbaum betonade att du inte behöver vara en stor kändare av Marvel-universumet för att t

itta på den här serien, är det värt att säga att även de mest hängivna fansen av den monumentala filmfranchisen inte nödvändigtvis behöver uppmärksamma “Echo”. För att inte tala om alla andra.

Slutsats:

Med “Echo” verkar Marvel ha hittat en lovande riktning för sina framtida TV-projekt. Men det är fortfarande inte lätt att ändra position med dessa ansträngningar.