Anmeldelse af serien “Echo”

På tirsdag den 9. januar blev alle fem episoder af den tiende serie fra Marvel Cinematic Universe, kaldet “Echo”, overraskende frigivet på Disney+-tjenesten. Dette er en spin-off af “Hawkeye” -serien, der fokuserer på Clint Barton, en af Avengers, og som blev sendt i 2021. På det tidspunkt så seerne for første gang Maya Lopez – karakteren spillet af Alaqua Cox – der forsøgte at hævne sin fars død. I den følgende anmeldelse vil vi se på, hvad der adskiller dette projekt fra andre marvel-serier og hvorfor det alligevel ikke redder situationen.

“Echo”

Genre: Krimidrama, superhelte
Instruktører: Sidney Freeland, Catriona McKenzie
Medvirkende: Alaqua Cox, Vincent D’Onofrio, Chesney Spencer, Tantoo Cardinal, Graham Greene, Zahn McClarnon
Premiere: Disney+
Udgivelsesår: 2024
IMDb: [6.3]

Echo
Echo

Fem måneder efter begivenhederne i “Hawkeye”, nærmere bestemt skuddrabet på Wilson Fisk, vender Maya Lopez tilbage til sin hjemby Tamaga i staten Oklahoma. Dog planlægger pigen ikke nogen triumferende genforening med sin familie, men derimod at overtage Kingpin’s imperium under sin kontrol. Disse ambitiøse planer lykkes dog ikke, for selv efter at skurken blev skudt, som alle de velkendte skurke, gav han ikke op.

“Echo” blev den første Marvel-serie, der blev udgivet under det nyligt skabte brand Marvel Spotlight. Ifølge en af lederne af Marvel Studios’ tv-afdeling, Brad Winderbaum, er denne platform designet til at skabe projekter, der primært fokuserer på karakterer og deres historier. “Ligesom fans af tegneserier ikke behøver at læse ‘Avengers’ eller ‘Fantastic Four’ for at nyde ‘Ghost Rider’ i Spotlight-tegneserielinjen, behøver vores publikum ikke nødvendigvis at se andre Marvel-serier for at forstå, hvad der foregår i Mayas historie,” understregede Winderbaum.

Nå, initiativet er virkelig ædelt, fordi sådanne potentielt mere alvorlige og jordnære projekter med en voksenbedømmelse, der ikke er direkte forbundet med de store kampe i den farverige filmverden, kan give en betydelig variation. Desuden kan den passende alvor bringe disse projekter tættere på Marvel Televisions bedste indhold til Netflix, som f.eks. “Jessica Jones” (2015-2018) eller “The Punisher” (2017-2019). Men i tilfælde af “Echo” kan man indtil videre kun drømme om det, fordi den første pandekage kom ud noget skæv.

Serien begynder livligt: Efter en kort forhistorie om hovedpersonens tragiske barndom skifter begivenhederne til tiden, hvor Maya Lopez, Kingpins adoptivniece, begynder at arbejde for ham. Dette skete, fordi Fisk er en ond geni og også en fremragende motivator. Skaberne gik straks all-in og viste os skurken i al hans ubehagelige grimhed, gav os en fantastisk kampscene og tilføjede en utrolig behagelig cameo, selvom det er svært for nogen ikke at vide, hvilken kendt karakter der optrådte her.

En voksenbedømmelse og en vis alvor ser ud til at være passende. Endelig bløder almindelige mennesker i Marvel endelig, når de får alvorlige skader, og mængden af ​​vittigheder er reduceret til et absolut minimum.

Desværre falder indtrykkene af at se hurtigt efter den debutepisode. Dette sker, fordi hovedpersonen ikke vækker nogen følelser, og historien gradvist glider over i absurditet, hvilket er svært at fordøje.

Når karakteren af den uovervindelige Vincent D’Onofrio fuldt ud kommer ind i spillet, forbedres situationen lidt, men det er ikke nok. Historien om forholdet mellem den newyorkanske kriminelle boss og hans adoptivniece, næsten datter, ser ud til at være suget ud af fingeren, og det er bedst slet ikke at nævne forholdet mellem Echo og hendes virkelige familie.

Senere forsvinder det oprindelige begejstring helt, fordi der er færre kampscener, og historien om kriminelle uoverensstemmelser bliver hurtigt til en ikke særlig spændende historie om familiens vigtighed og forbindelsen mellem generationer. Afvisningen af letvægtssuperheltik, som alle allerede er trætte af, er godt, men desværre fungerer den alternative tilgang til tegneserien, der præsenteres her, indtil videre ikke.

Der er ingen indvendinger mod skuespilleren i hovedrollen, den døve amerikanske kvinde med en knæprotese, Alaqua Cox. På trods af hendes beskedne skuespiloplevelse bevæger pigen sig meget selvsikkert både i scener med interaktion med andre skuespillere og i aktionsscenerne. Vincent D’Onofrio repræsenterer igen en karakter, der er mest et monster indeni, hvilket ikke forhindrer ham i at være en udsmykning af showet. Der er ikke meget at sige om de andre, for deres engagement er ekstremt sekundært.

Den tvivlsomme kulmination og generelt er showet temmelig gennemsnitligt. Hvis Brad Winderbaum understregede, at det ikke er nødvendigt at være en stor kender af Marvels filmunivers for at se denne serie, skal det siges, at selv de største fans af den monumentale filmfranchise ikke nødvendigvis behøver at lægge mærke til “Echo”. Lad os slet ikke tale om alle andre.

Konklusion:

Takket være “Echo” synes

Marvel at have fundet den rigtige retning for sine kommende tv-projekter. Men det ser ud til, at det stadig ikke er let at ændre situationen gennem disse forsøg.