Recension av filmen “Lift”

Den 12 januari släpptes ännu en fredagsnyhet på Netflix – filmen om ett rån med den lakoniska titeln “Lift”, regisserad av F. Gary Gray. Premiären av filmen var ursprungligen planerad redan i augusti förra året, men på grund av Hollywood-strejker var de tvungna att skjuta upp den. I denna recension berättar vi varför du redan har sett den här filmen, även om du ännu inte har sett den, och varför det inte hindrar dig från att få den nödvändiga dosen “guilty pleasure”.

Titel: “Lift”
Genre: rånfilm
Regissör: F. Gary Gray
Medverkande: Kevin Hart, Gugu Mbatha-Raw, Vincent D’Onofrio, Ursula Cabrero, Billy Magnussen, Burn Gorman, Jacob Batalon, Sam Worthington, Jean Reno
Premiär: Netflix
Utgivningsår: 2024
IMDb: 5.4

Lift
Lift

Cyrus Whitaker är en professionell tjuv som leder ett team av mångsidiga experter och ägnar sig åt stöld av verklig konst. Hans före detta flickvän Abby, en Interpol-agent, försöker sätta dit tjuven, men får ett oväntat uppdrag från sin stränga chef. Han tvingar henne att rekrytera Cyrus och hans vänner för att stjäla 500 miljoner dollar i guld som tillhör miljardären Lars Jorgenson. Den senare planerar att betala denna summa till hackare för att, tro det eller ej, bli rik, men hans lömska plan innebär förlusten av många oskyldiga liv.

I utbyte mot tjänsterna tjuvarna erbjuds Abby immunitet från ansvar för sina tidigare brott. Men deras uppdrag kompliceras av att guldstångerna kommer att levereras på ett passagerarflygplan, så detta redan komplicerade rån kommer att äga rum på en höjd av 12 000 meter, någonstans mellan lugna europeiska moln mellan London och Zürich.

Efter att ha läst sammanfattningen kan det uppstå åtminstone två självklara frågor. Är det verkligen så nonsensigt som det låter på papperet? Och påminner det inte dig om intrigen i andra filmer, särskilt en mycket känd franchise? Tips – den innehåller många pälsiga muskulösa män (minst fyra), otroliga actionscener och monologer om familj. Och ja, det var retoriska frågor.

“Lift” erbjuder ännu en historia om en enastående grupp tjuvar i anda av den berömda trilogin av Steven Soderbergh. Men istället för Soderberghs sofistikerade stil erbjuds tittaren action i stil med senare Fast and Furious, både med avseende på absurditeten i det som händer på skärmen och den osannolika framställningen.

Förvånansvärt hindrar inte dessa faktorer att få sin dos av “skuldfull njutning” från detta, uppriktigt sagt, anspråkslösa spektakel.

Regissören Felix Gary Gray var tidigare inblandad i regin av den åttonde Fast and Furious, som samlade in över en miljard dollar över hela världen, och hans adrenalinstil är tydlig här. Inte så mycket på nivån av äventyr i den åttonde delen, utan mer på nivån av den femte och sjätte. Om vi minns var den femte också om ett påstått smart rån (här kommer till och med en identisk twist), och i den sjätte var också motivationen baserad på amnesti för de lidande. Det behövs inte påminna om flygplanens akrobatik, men det viktigaste är att allt detta fortfarande ser ganska intressant ut.

Men “Fast and Furious” är inte regissörens enda rika kreativa bagage. Mycket viktigare är att komma ihåg att för tjugo år sedan jobbade han på den fantastiska “Italian Job”, som tillsammans med “Oceans” blev en framgångsrik remake av några ganska bortglömda filmer från 60-talet. Det är uppenbart att den erfarenheten har hjälpt F. Gary Gray även nu. Så även en så svag historia som “Lift”, vars berättelse kopierar “Italian Job” och börjar i Venedig, kan se sympatisk ut.

För att uppnå ett godtagbart resultat krävs en rimlig takt, så det kommer definitivt inte att vara tråkigt att titta på.

Intrycken förbättras också av den trevliga ensemblebesättningen, som passar bra in i filmen, men är ännu bättre eftersom det inte finns något behov av att distrahera sig med några pseudodramatiska konflikter. Jean Reno ser ut som om han kom för att dricka kaffe på inspelningsplatsen. För Vincent D’Onofrio är det redan den andra projektet på en vecka. Kevin Hart beter sig ovanligt återhållet, van vid att spela dårar, men den här gången utan sina karakteristiska grimaser.

En annan faktor som påverkar hur filmen uppfattas är att de tidigare mest högprofilerade Netflix-projekten hade stora ambitioner och ett mycket allvarligt ansikte. Till exempel vågade den senaste Zack Snyder utmana arvet från en verklig jätte inom industrin, “Star Wars”, och fick kritik från både kritiker och tittare. En annan blockbuster, “Mission Stone”, positionerades något som “Mission: Impossible”, men den förstördes obevekligt av allmänheten (och oss själva), så nu låter sådana jämförelser löjliga.

Men den lättsamma “Lift” hävdar på inget sätt att det är en “ny Danny Ocean”, så det blir inte offer för överdrivna förväntningar. Tittaren kan ungefär föreställa sig vilken typ av film som vä

ntar på honom före visningen. Och det visar sig vara tillräckligt lockande och roligt så att du inte kommer att ångra den spenderade tiden.

Slutsats: