Anmeldelse af filmen “Zlít” / “Lift”

Den 12. januar blev en ny film med den enkle titel “Zlít”, instrueret af F. Gary Gray, udgivet på Netflix. Filmen, der handler om et røveri, var planlagt til udgivelse allerede i august sidste år, men på grund af Hollywood-strejker blev det nødvendigt at udsætte den. I denne anmeldelse vil vi fortælle dig, hvorfor du allerede har set denne film, selvom du ikke har set den endnu, og på hvilken måde det ikke forhindrer dig i at få den nødvendige dosis guilty pleasure.

Titel: “Zlít” / “Lift”
Genre: Røverifilm
Instruktør: F. Gary Gray
Skuespillere: Kevin Hart, Gugu Mbatha-Raw, Vincent D’Onofrio, Ursula Cabrero, Billy Magnussen, Burn Gorman, Jacob Batalon, Sam Worthington, Jean Reno
Premiere: Netflix
Udgivelsesår: 2024
IMDb: 5.4

Lift
Lift

Cyrus Whitaker er en professionel tyv, der leder et hold af forskellige eksperter og beskæftiger sig med tyveri af ægte kunstværker. Hans tidligere kæreste Abby, en Interpol-agent, forsøger at få ham bag tremmer, men modtager en uventet befaling fra sin strenge chef. Denne befaling tvinger hende til at rekruttere Cyrus og hans venner for at stjæle 500 millioner dollars i guld, der tilhører milliardæren Lars Jorgenson. Den sidste planlægger at betale denne sum til hackere for at blive rig, men hans ondsindede plan indebærer døden for mange uskyldige mennesker.

I bytte for tyvenes tjenester tilbyder Abby immunitet for deres tidligere eskapader. Deres opgave kompliceres dog af, at guldskeerne vil blive leveret på et passagerfly, hvilket gør denne i forvejen komplekse røveri til at foregå ved en højde af 12.000 meter, et sted mellem de ubekymrede europæiske skyer mellem London og Zürich.

Efter at have læst synopsis kan der straks opstå mindst to forudsigelige spørgsmål. Er det virkelig så absurd, som det ser ud på papiret? Og minder det dig ikke om plottet i andre film, især en meget kendt franchise? Tip: Der er mange behårede, muskuløse fyre (mindst fire), utrolige actionscener og taler om familie. Og ja, det var retoriske spørgsmål.

“Zlít” præsenterer endnu en historie om en fremragende bande af tyve i ånden af den berømte trilogi af Steven Soderbergh. Men i stedet for Soderberghs elegance får seeren en sidste øjebliks jagt, både absurd i forhold til det, der sker på skærmen, og urealistisk i det, der bliver afbildet.

Selvom det måske er overraskende, forhindrer selv disse faktorer ikke seeren i at få sin dosis “forbudt nydelse” fra dette, for at være åben, ukomplicerede show.

Instruktør Felix Gary Gray har tidligere instrueret den ottende “Fast and Furious”, der tjente mere end en milliard dollars over hele verden, og adrenalinstilen fra den sidste film er tydelig her. Dog ikke på niveau med eventyret i den ottende del, snarere den femte og sjette. Hvis man husker det, handlede den femte også om en tilsyneladende smart røveri (her vil der endda være en identisk twist), og i den sjette var motivationen også baseret på amnesti for de lidende. Der er ingen grund til at minde om de akrobatiske kast med fly, men det vigtigste er, at alt dette stadig ser ret fascinerende ud.

Men “Fast and Furious” er ikke den eneste rige kreative baggrund for instruktøren. Meget vigtigere er det at nævne, at han for 20 år siden arbejdede på den fremragende “The Italian Job”, der sammen med “Ocean’s” blev en succesfuld genindspilning af en ganske glemt film fra 60’erne. Det er tydeligt, at denne erfaring hjælper F. Gary Gray nu. Derfor kan selv et så svagt materiale som “Zlít”, hvis historie efterligner “The Italian Job” og begynder i Venedig, se sympatisk ud.

At opnå en betinget acceptabel resultat lykkes takket være en ret god dynamik, fordi man helt sikkert ikke vil kede sig under visningen.

Indtrykket forbedres af en behagelig skuespillerbesætning, der spiller godt, og det er ikke engang dårligt i dette tilfælde, for der er ingen grund til at distrahere sig med nogle pseudo-dramatiske konflikter. Jean Reno ser ud til kun at være dukket op på settet for at drikke kaffe. Vincent D’Onofrio har allerede sin anden projekt på en uge. Kevin Hart, der er vant til at spille dumme roller, klarede sig denne gang uden sine karakteristiske krumspring.

En anden faktor, der spillede en rolle i opfattelsen af filmen, var, at Netflix’s tidligere mest storslåede projekter havde store ambitioner og en generelt anspændt ansigtsudtryk. For eksempel turde den seneste Zack Snyder berøre den berømte industrielle kæmpe, “Star Wars”, og fik både fra kritikere og publikum. Andre blockbuster som “Mission: Stone” præsenterede sig selv som noget i stil med “Mission: Impossible”, men blev ødelagt af publikum (og også af os), sådanne sammenligninger lyder nu sjovt.

Den lethed, “Zlít”, på ingen måde gør krav på status som “nye Danny Ocean”, så det bliver ikke offer for overvurderede forventninger. Seeren kan forestille sig, hvilken slags film der venter på dem, før de ser den.

Og det viste sig at være tilstrækkeligt fængende og sjovt til, at man ikke fortryder den investerede tid.

Konklusion:

“Zlít” er en hundrede procent hurtiglavet film fra filmverdenen, og paradokset er, at selv med sådan et produkt er der en uundgåelig fordel.