Recenze filmu “Zlít” / “Lift”

Dne 12. ledna byl na Netflixu uveden další páteční přírůstek – film o loupeži s lakonickým názvem “Zlít”, režírovaný F. Gary Grayem. Vydání filmu na plátna bylo plánováno již v srpnu minulého roku, ale kvůli hollywoodským stávkám bylo nutné ho odložit. V této recenzi vám povíme, proč jste tento film již viděli, i když jste ho ještě neviděli, a jakým zázrakem to nebrání získat potřebnou dávku guilty pleasure.

• Název: “Zlít” / “Lift”
  • Žánr: Film o loupeži
  • Režisér: F. Gary Gray
  • Herci: Kevin Hart, Gugu Mbatha-Raw, Vincent D’Onofrio, Ursula Cabrero, Billy Magnussen, Burn Gorman, Jacob Batalon, Sam Worthington, Jean Reno
  • Premiéra: Netflix
  • Rok vydání: 2024
  • IMDb: 5.4
Lift
Lift

Cyrus Whitaker je profesionální zloděj, který vede tým různorodých odborníků a věnuje se krádežím skutečných uměleckých děl. Jeho bývalá přítelkyně Abby, agentka Interpolu, se snaží dostat ho za mříže, ale dostane nečekaný rozkaz od svého přísného nadřízeného. Ten ji nutí najmout Cyruse a jeho přátele, aby ukradli 500 milionů dolarů zlata, které patří miliardáři Larsi Jorgensonovi. Ten plánuje tuto částku zaplatit hackerům, aby se obohatil, ale jeho zlomyslný plán předpokládá smrt mnoha nevinných lidí.

Výměnou za služby zlodějů Abby nabízí imunitu za jejich minulé akce. Jejich mise se však komplikuje tím, že zlaté slitky budou doručovány na palubě osobního letadla, což činí již tak složitou loupež na výšce 12 000 metrů, někde mezi bezstarostnými evropskými mraky mezi Londýnem a Curychem.

Po přečtení sinopsisu mohou vzniknout alespoň dvě předvídatelné otázky. Je to opravdu tak absurdní, jak to vypadá na papíře? A nepřipomíná vám to děj jiných filmů, zejména jedné velmi známé série? Nápověda: je zde mnoho chlupatých nabušených chlapů (minimálně čtyři), neuvěřitelných akčních scén a řečí o rodině. A ano, to byly otázky položené retoricky.

“Zlít” nabízí další příběh o vynikajícím gangu zlodějů ve stylu slavné trilogie Stevena Soderbergha. Ale místo soderberghovské elegance dostává divák honičky v poslední chvíli, a to jak absurdní pohledem na to, co se děje na obrazovce, tak i nerealitou toho, co je zobrazováno.

Přestože to může být překvapivé, ani tyto faktory nebrání v tom, aby si divák užil svou dávku “hříšného potěšení” z tohoto, budeme otevření, nenáročného záběru.

Režisér Felix Gary Gray dříve režíroval osmý díl “Rychle a zběsile”, který po celém světě vydělal více než miliardu dolarů, a adrenalinový styl posledního dílu je zde jasně patrný. Nicméně ne tak na úrovni dobrodružství osmé části, spíše páté a šesté. Pátá, pokud si vzpomeneme, také byla o zdánlivě chytré loupeži (zde dokonce bude identický twist), a ve šesté byla motivace také postavena na amnestii pro utrápené. O akrobatických kouscích letadel není třeba znovu připomínat, ale hlavní je, že to vše stále vypadá docela poutavě.

Ale “Rychle a zběsile” není jediným bohatým tvůrčím dílem režiséra. Mnohem důležitější je zmínit, že před 20 lety pracoval na skvělém “Loupeži po italsku”, který se vedle “Oceánů” stal úspěšným remakem docela zapomenutého filmu z 60. let. Je zjevné, že tato zkušenost F. Gary Grayovi nyní pomáhá. Protože i tak slabý materiál jako “Zlít”, jehož příběh napodobuje “Loupež po italsku” a začíná v Benátkách, může působit sympaticky.

Dosáhnout podmíněně přijatelného výsledku se podaří díky docela dobré dynamice, protože během sledování se určitě nebudete nudit.

Dojem zlepšuje příjemný herecký soubor, který hraje bezvadně, a dok

once to v tomto případě není na škodu, protože není třeba se odvádět nějakými falešnými dramatickými konflikty. Jean Reno se zdá, že zavítal na natáčecí set jen na kávu. Vincent D’Onofrio už má za týden druhý projekt. Kevin Hart, který je zvyklý hrát blbce, tentokrát obešel bez svých obvyklých krejčovských zkratkových zkratování.

Dalším faktorem, který sehrál roli ve vnímání filmu, byla skutečnost, že předchozí nejvýraznější projekty Netflixu měly velké ambice a celkově napjatý výraz obličeje. Například poslední Zack Snyder se odvážil dotknout se slavného průmyslového obra, “Star Wars”, a dostal jak od kritiků, tak od diváků. Jiný blockbustery, jako “Mission: Stone”, se prezentovaly jako něco ve stylu “Mission: Impossible”, ale byly pohromadě zničeny publikem (a námi včetně), takže nyní taková srovnání znějí směšně.

Lehkost “Zlít” v žádném případě neuplatňuje nárok na status “nového Dannyho Oceana”, takže se nestává obětí nadhodnocených očekávání. Divák si před samotným sledováním může dost dobře představit, jaký druh filmu na něj čeká. A ukázalo se, že je dostatečně chytlavý a zábavný, aby člověk příliš nelitoval investovaného času.

Závěr:

“Zlít” je stoprocentní rychlokvaška z kinematografie, a paradoxní je, že i s takovým produktem existuje svůj nezpochybnitelný prospěch.