Anmeldelse af filmen “Night Swim”

Fænomenet Blumhouse Productions vil sandsynligvis blive studeret i mange år fremover. Dette studie formåede at tage den irrationelle horror-genre og placere den på sporene af en rigorøs Hollywood-produktion, hvor der ikke er plads til forsinkelser og tilbageslag. Påvirker det kvaliteten af de endelige film? Absolut, som det fremgår af de lidt beskedne vurderinger fra kritikere. Billetindtægter ser ikke ud til at bekymre dem meget, så vi vil ikke slippe for Blumhouse Productions’ rædsler foreløbig. “Night Swim” er det seneste tilføjelse til studiets række af horrorfilm. Lad os diskutere, hvordan det gik, i vores anmeldelse.

“Night Swim” Genre: Horror
Instruktør: Bryce McGuire
Medvirkende: Wyatt Russell, Kerry Condon, Nancy Lenehan, Ben Sinclair, Jodi Long Biografpremiere
År: 2024
IMDb: 5.1

Night Swim
Night Swim

Filmen fortæller historien om Woller-familien, der er tvunget til at finde et nyt hjem på grund af familiens overhoved, Rays (Wyatt Russell), problemer med hans baseballkarriere. Ray har brug for restitution efter en skade. Det hus, de finder, har tilfældigvis en forsømt pool, der er i stand til at påvirke mandens fysiske og moralske velbefindende positivt. Imidlertid begynder en række mærkelige begivenheder at vise, at poolen ikke er så enkel, som den så ud ved første øjekast.

Historien bag “Night Swim” er banal og minder om dusinvis af andre horrorfilm. Det lokale manuskript er baseret på en kortfilm fra 2014 med samme navn. Kortfilmen havde til formål at demonstrere bæredygtigheden af ideen om en “morderisk pool”. Dog stødte forfatterne på det mest åbenlyse øjeblik, fordi hvad der fungerer i en fire minutters historie, kan kun fremkalde kedsomhed, når det udvides til en næsten hundrede minutters film.

“Night Swim” er kedelig. En klichéfrase, men den passer perfekt til en sådan klichéfilm.

Det giver indtryk af, at det gode materiale til filmen blev opbrugt i de første fire minutter af kilden. Alt andet måtte fyldes med typiske Blumhouse Productions-plotlinjer om familie, øjeblikke fra fortiden og prætentiøse samtaler om ingenting.

Du behøver ikke engang at tænke to gange for at forstå den maksimale skabelonudvikling af alt i historien. Igen, en familie med problemer, igen, et mystisk hus, igen, forsøg på at finde sandheden om, hvad der sker, gennem tidligere beboere, og igen, en mystisk enhed, der vil dukke op i filmens slutning og definitivt dræbe alle forsøg på at skræmme publikum, samtidig med at den tager kontrol over en af karaktererne.

Dette er ikke engang en spoiler, fordi en sådan struktur aktivt udnyttes i mange andre horrorfilm. Det føles som om der er en automatisk manuskriptgenerator for horrorfilm i filmindustrien, hvor du blot skal ændre variable som karakternavne og centrale trusler, mens essensen forbliver den samme.

Og selv en sådan tilgang kan fungere, hvis den centrale trussel implementeres ordentligt. Husk for eksempel “Sinister”, der passer godt ind i den nævnte struktur, men stadig viste sig at være en værdig film.

Problemet er, at truslen i “Night Swim” er poolen. Ja, det lyder absurd. Ser endnu mere absurd ud.

Her kan du forsøge at retfærdiggøre forfatterne, fordi filmen forsøger at spille på vores frygt for at drukne, kombinere frygten for vand, dybde og kvælning generelt. Desuden er baghaverpools en af de vigtige træk ved amerikansk kultur, en manifestation af “den amerikanske drøm”, et billede påvirket betydeligt af kapitalistisk samfund. Ligesom mange andre horrorfilm kom “Night Swim” ikke ud af ingenting; den har en klar grund.

Det eneste problem er, at grundlaget er lige så upålideligt som vandet i poolen. Uanset båndene til den amerikanske livsstil får vi et meget underligt objekt i centrum af plottet. Desuden er dette objekt på en eller anden måde forbundet med mystik og forfædres traditioner. Jeg vil gerne understrege din opmærksomhed, dette er en film om en pool. Skræmmende? Ikke rigtig? Forståeligt, intet overraskende.

Pool-eventyrene fortyndes med skænderier mellem hovedpersonerne og scener fra deres familieliv. De er så kedelige og undskyld mig, ikke inspirerende, at det bliver mere interessant at se andre uheldige seere, der gik med dig i biografen for “Night Swim”.

Dette er en typisk Blumhouse-historie, hvor rædsel fortyndes med familieskuespil. Noget godt kommer sjældent ud af det, og dette er ikke en undtagelse.

Det kan ikke siges, at filmen er dårligt lavet teknisk set. Den ser godt ud og lyder godt (det sidste er ekstremt vigtigt for horrorfilm). Det er bare, at den tekniske implementering er rettet mod en så tåbelig idé, at den i sig selv ikke bliver en præstation.

Og det er heller ikke en særlig skræmmende film. Ærligt talt bliver jeg træt af at sige dette om næsten hver horrorfilm. Men “Night Swim” er så overfyldt med klichéer, at den fortjener at gentage det, der allerede er blevet sagt. Hvis du vil have noget interessant om at drukne, så se “Lake Mungo” fra

1. Og det er bedre at interagere med pools personligt end at se dem gennem dårlige film.

Konklusion:

“Night Swim” er ikke bare kedelig, men åbent dårlig film, der tager en tåbelig idé og forsøger at gøre noget seriøst ud af det. Det lykkes ikke. Dog er det i moderne film en bedrift i sig selv at være åbenlyst “dårlig” i stedet for bare “kedelig”. Men du vil sandsynligvis ikke bruge din tid og penge på det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *